söndag 2 augusti 2009

Putte i Parken

Det blev Putte i Parken! Litade på väderutsikterna på yr.no och fick lyxigt husbilsboende av mina snälla föräldrar. Så fredag och lördag i Karlskoga.

Jag älskar Putte! Eller älskar är väl ett starkt ord men precis som förra året åkte jag hem med ett leende på läpparna. Det är något som gör att man tycker om att vara där, fråga mig inte vad. Eller det görs sköna bokningar, de har en underbara liten spelplats med sin scen i Dalen och det är inte så stort men heller inte trångt.

I år var det framförallt fyra band som lockade mig dit och sedan fyllde jag ut tiden med annat smått och gått och gott som jag till vissa delar började älska.

Efter en regnig fredagseftermiddag och antagligen även en regnig torsdag var det sådär trevligt lerigt på vissa ställen på området då jag klev in strax innan 16.00. Gick upp till IP (största scenen) och lyssnade på Anna Ternheim. Jag har liksom aldrig fastnat för henne även om vissa låtar är väldigt bra.. men jag fastande väl inte nu heller. Efter hennes konsert fyllde jag ut lite med Johnossi i Dalen (näst största scenen) innan jag gick till Lilla Cirkus (minsta scenen) och inväntade Simon Norrsveden. Jag har länge funderat på om jag gillar Simons musik eller inte, en väldigt konstig sak för mig som ofta känner direkt om något är bra eller inte. Men när jag stod där i det lilla cirkustältet bestämde jag mig väldigt fort att att Simon är bra! Hur har jag kunnat tänka något annat? Och vilket svårt beslut det var att lämna konserten efter 30 min (som jag faktiskt gjorde) för att kuta uppför backen till IP för att se Melody Club. Vill verkligen se Simon igen, men jag kunde liksom inte missa Melody Club (av en jävla massa anledningar). Under den konserten laddade jag som vanligt på energin för en tid framåt, Melody Club är alltid bra live! Var helt slut efteråt, både pga. av att jag sprang dit och sedan dansade hela konserten igenom. Men ändå sprang jag efteråt tillbaka till Lilla Cirkus där Parken precis börjat spela. Och jag blev verkligen positivt överaskad av detta band. Har hört dem förr men inte lyssnat men nu gillar jag dem både musiken och hur de var live! Skivbeställning görs senare idag.
Sen fick jag lite vila. Träffade en kompis en stund och sedan var det Lilla Cirkus som gällde igen med Kristian Anttila på scen. Bra live! Det är roligt att ha möjligheten att se sånt jag inte sett live förrut. Konserten var slut vid 22. Jag gick upp till IP och slötittade på Sahara Hotnights en stund, de hade en tjusig backdrop, men jag var inte på humör för varken bandet eller musiken. Jag var bara laddad inför nästa konsert... Slagsmålsklubben nere i Dalen.
Har aldrig sett SMK live innan men har så gärna velat och trots att det inte blev en av de bästa konserterna de gjort (b.la. gick två syntar sönder) så är jag nöjd. Jag bara stod där och log eller jag stod inte jag dansade och log. Hjärnan bombarderades med sköna minnesbilder och ord, dessutom såg jag skymten av en viss person som alltid får mig att le, han är stilgast i stan! Slagsmålsklubben igen? Ja, tack!

Började lördagsmorgonen med ett dopp i en kall sjö, det var behövligt på många sätt och vis. Gick in på festivalen strax innan två. Det var det inte alls tomt i Lilla Cirkus men folk borde ju ha vallfärdat dit! Har människor inte förstått att Detektivbyrån är briljanta! Jag har iallafall fattat det och njöt av varje sekund. Efteråt sålde Martin skivor och pratade lite med folk som kom förbi. Jag köpte skivan jag saknat i samlingen och fick den signerad. Martin är nästan lika vacker som musiken, det är svårt att inte bli lite förälskad.
Nästa och sista efterlängtade konsert var MoneybrotherIP, men det först kl 18.30 så jag fyllde ut tiden med Alice in Videoland IP (som säkert känts bättre vid en annan tid och plats) och The International Noise Conspiracy i Dalen. Jag hade låg batterinivå i kameran så eftersom jag ville fotografera Moneybrother spelning vågade jag inte fotografera The International Noise Conspiracy, men de hade varit perfekta för att få bra bilder. Jag är inget fan av musiken men jäklar vad de körde på trots tiden på dygnet och den glesa/slöa publiken. Och jag stod där och pendlade mellan att tycka väldigt mycket om Dennis Lyxzén och att inte göra det.
Moneybrother var självklart bra! Kanske lite bättre på Peace And Love men där kunde jag ju pga. krockar tyvärr inte se hela konserten, så det var kul att få göra nu. Detta var deras sista spelning för i sommar tyckte jag han sa och för mig blev det den sista konserten på Putte. Jag struntade i resten av kvällen som inte tilltalade mig speciellt mycket, bättre att få komma hem och sova, skapa lite rutin för i morgon börjar jag jobba igen *suck*.

Lite foton från Putte kommer nog upp på cissilia.se om ett tag men jag ska vara försiktig med att sitta vid datorn eftersom jag har lite problem med handleden för tillfället. Är även lite seg i huvudet (vilket antagligen märks på denna ganska dåliga textmassa), men det går nog över det med. Nu ska jag äta, städa och handla, roligare kan man ha.

Hoppas att "PIP" blir av även nästa år och jag har redan kommit på band jag önskar mig.
Puss på Putte!

Inga kommentarer: