måndag 26 januari 2009

My lucky day...

Hur jävla illa får en måndag vara? Idag har jag konstant befunnit mig mellan hopp och förtvivlan, är helt slut både psykiskt och fysiskt.

Vaknade 02.30 av att radion gick igång. Insåg att jag ställt klockan fel så den ringde tre timmar för tidigt. Toppen! När jag väl sen skulle kliva upp var jag trött och tänkte först låta bli, men nej så gör man inte. Ska man jobba så ska man.

Tåget till jobbet var tjugo minuter försent. Bara att tugga i sig.

När jag kom till jobbet nåddes jag av nyheten att servern inte fungerade. Jag oroade mig först att det skulle påverka Internet, eftersom jag tänkt köpa Bruce Springsteen biljetter, men det var lugnt Internet var som det skulle. Så jag loggade in mig på eventim och började vänta på biljettsläppet.

Servern
fortsatte att ligga nere och IT killarna vi ringt efter satt i möte till 10. Men så småningom kom de. Och när kl var 09.55 stängde de ner ALLT, inkl Internet dvs. 5 min innan biljettsläppet. Jag trodde jag skulle bli galen med satte mig ner och försökte samla mig. Visst, att inte få några biljetter är en sak, men att inte ens få försöka! 10.20 fungerade dock Internet igen och jag gick in på sidan igen ändå. Då möttes jag av nyheten att eventim (inte helt oväntat) haft problem med sidan och biljettsläppet var flyttat till 10.30. så då satt jag där igen och tiden gick och man stod i kö och man stod i kö (små gubbar som stod i kö och gick in genom en dörr - festligt till en början men mot slutet ville jag öva prickskytte på de där jävla pixelfigurerna). 10.55 verkade det dock som att biljetterna faktiskt var släppta, men i kö fick man ju fortsätta stå i en evighet. lång kö, kort kö, kort kö. Ibland kunde man klicka sig en klick framåt och så var det ny kö. Strax efter 11 tror jag klockan var när jag mot alla odds ändå satt där med två bokade biljetter och skulle skickas vidare för att betala. Så säger min bank att den webbläsare jag använder inte fungerar hos dom! Då blev jag helt galen. Loggade in på annan dator och hela proceduren började om men kö och skit. Var helt inställ på att biljetterna skulle försvinna men jag försökte ändå. Hungrig var jag också. Men strax efter 12, med lunchen vid datorn hade jag dem tillslut i hamn, 2st ståplatsbiljetter till Bruce Springsteen den 5 juni! Wow!
Den som säger att eventim är bättre än Ticnet ljuger nog en aning.

Men servern då? IT killarna kunde inte lösa det just då vid 10. Kl 14, kom en ny snubbe som även hade telefonkontakt med han som fixade servern åt oss. Jag hade hela tiden tänkt att det nog löser sig men då kom domen. "Det ser ut som det har kraschat". För att citera ur sagan om Karl Bertil Jonssons jul " inom bråkdelen av en sekund genom gick Karl Bertil (läs Cecilia) en inre kris". Först dog vi en smula, sen började vi nästan skratta men inte av glädje. Visserligen har chefen (säger han ) en backup på alla jobb, men allt vi gjort i januari är borta. Inkl. tidningen jag ska ha klar på torsdag. Men tack Cecilia för alla små fragment du sparat på datorn. Fick jobba över en timma och försöka restaurera tidningen, det ser lite ljusare ut nu. Men allt annat som är borta vill jag inte tänka på.

Konstigt nog var tåget hem i tid.

Så var jag förbi mitt "utlämningsställe" för att kolla om en paket från CDON som jag väntar på möjligen låg där, men icke. Posten har med största sannolikhet tappat bort det. Jag måste gå dit (till andra sidan stan... nästan) i morgon för att reda ut det.

Så kom jag hem. Är trött och blä och ... slår på datorn och ser att det satts in en extra konsert med Bruce på söndagen! Aaaaa! Den dagen hade passat bra mycket bättre för oss men nu är biljetterna betalda så det är väl bara att vara glad för det man har.

En tuff dag. En tuff början på veckan. Snälla, låt det bara bli bättre nu!

PS: Lyssande på Bruce nya skiva på väg hem, men av naturlig anledning hoppade jag över en låt. Man kan inte lyssna på en låt med titeln "My lucky day", en måndag som denna.

Inga kommentarer: