måndag 5 januari 2009

En vinterdag i januari...

Vaknar. Är redo att gå upp och åka till jobbet. Men klockan är halv tre på natten.
Vaknar. Känner att det är bra mycket varmare under täcket än utanför.
Kliver lite motvilligt upp. Klockan är kvart i sex.
Funderar på om det är dags att skrapa rutorna, nej inte på bilen, i lägenheten. Har frost på glaset... på insidan.
Knallar iväg till tåget. Det är -20 grader, jag får istappar i näsan och det knarrar under fötterna, ändå mysigt på något vis.
Vi är inte många som stigit upp idag. Vi var två i min vagn på tåget. Jag sover inte, lyssnar på musik och ser hur det gnistrar blått från ledningarna.
På vägen mellan tåg och jobb greppar jag en gratistidning. En liten bild av Antony på framsidan.
Blir arg på mig själv och lite ledsen, för det där med biljetterna. Men slår upp nöjesdelen, ser på den stora bilden och läser artikeln i farten. Värme inombords, längtan efter en skiva.
På jobbet är det lite kyligt, alltså temperaturen inte människorna för allt är som vanligt.
Jobbar med en tidning hela dagen, kunden lite sent ute som vanligt.
Tar tåget hem. Fryser om fingrarna och blir lite avundsjuk på ett par som står och håller om varandra, själv får jag arbeta upp värmen genom att gå hem.
Ikväll ska jag somna tidigt. Och vakna vid halv ett för att se hockey.
Det känns som om året har börjat på riktigt.

Inga kommentarer: