fredag 23 januari 2009

"Come with me to Helsinki..."

Så har herrarna tävlat klart i EM. Fria programmet igår. Och hur ska jag sammanfatta det hela då? Kanske att jag, liksom efter SM, tycker väldigt mycket om Kristoffer Berntssons fria program. Det är så bra koreografi och därför lite synd att de blev de där små missarna. Men åtta är ok. Det fanns tråkigare saker, som att Adrian bara blev 18e. Alexanders åk tänker jag inte ha några direkta åsikter om, det var ju hans första EM och han är ung.

Hade förövrigt svårt att njuta över både svenskarnas och alla andras åk, jag var för nervös på något vis, såg allt mer som tävling än sköna prestationer. Och så är jag nog väldigt påverkad av saknaden efter Stephane Lambiel, det kändes så tomt utan honom!

Men jag hittade en ny favorit i Samuel Contesti, killen som tävlar för Italien och blev två. Har inte hunnit se hans kortprogram än (jag har spelat in alla sändningar) men blev djupt impad av fria programmet. Fick ståpäls på armarna, vilket är ett gott betyg. Tyckte det fanns små glimtar av Stephane i hans åkning och det var kanske inte så konstigt eftersom jag sedan fick reda på att Samuel tränas av Stephanes gamla tränare Peter Grütter. Trist att Contesti inte rådde på Brian Joubert. Jag har verkligen svårt för Joubert, vet inte varför, det har alltid funnits där. Egentligen är han ju bra, även hans åk kan ge ståpäls, men men hjärna vill inte tycka om honom, det bara är så.

I eftermiddag är det dags för Viktoria Helgessons korta program. Och så är det skidskytte. Sport, sport, sport. Tur att jag är ledig.

Inga kommentarer: