tisdag 20 januari 2009

Idrott är bättre än gala...

Jag var visst inte trött på idrott igår. Tittade på handbollen Sverige-Spanien och det var riktigt underhållande. Matchen var slut lagom till idrottsgalan, som dock var riktigt seg och tråkig tycker jag. Det enda som egentligen var bra var Timo Räisänens version av "Simply the best" samtidigt som bilder från (bland annat) Stefan Holms höjdhoppskarriär visades i bakgrunden. Då grät jag. Fattar dock inte varför inte alla stora stjärnor som avlutat sina karriärer visades i det där inslaget. Men det var mycket med den där galan jag inte förstod. Muiskval och humorinslag exempelvis, kunde varit bra mycket bättre och det börjar bli lite tjatigt med Robert Gustafsson nu. Dessutom tycker jag det blev väl mycket negativt snack kring idrottsåret 2008, visserligen inte det bästa året men då får man väl lyfta det som var bra var det inte det galan var tillför. Idrottarna själva var väl inte heller så bra med sina tacktal. Visserligen är de idrottare och behöver inte kunna hålla tal, men det blir rätt trist att titta på. Jo det fanns två bra grejer till, Sportspegelns pris; att de alltid letar fram så värdiga vinnare. och så Peter Johansson, men tyvärr fick han ju inte briljera med sin röst eftersom Merlena Ernman gapade söder låten (hoppas verkligen inte hon är med på lördag när jag ska se Peter i "Champions of Rock").

Men strax är det dags att se på idrotternas idrott. Styrka, mod, snabbhet, koordination, kondition, tajming, spänts, uthållighet och musik. Jag talar om konståkning såklart. Idag drog EM igång i Helsingfors, eurosport visar parens korta program alldeles snart. Men imorgon då är det dags för svenska herrarna att ge sig in i det hela.

Inga kommentarer: