tisdag 7 oktober 2008

Kvinnan som älskade mannen som älskade Yngve...


Idag när jag kom hem låg den där, i ett vadderat kuvert, jag talar om filmen Mannen som älskade Yngve. Egentligen skulle den komma i morgon och jag hade någon plan att se den på fredag när jag är ledig och istället ägna denna kväll åt att handla, titta på inspelat skit från igår osv. Men när jag skulle ta av plasten så kunde jag inte hålla mig. Mörklade lägenheten och stoppade skivan i DVD-spelaren. Såg att jag bokade den i juni men viljan att se den har funnits där sedan jag fick veta att den existerade, vilket var i februari när den hade premiär på bio i Norge.

Filmen bygger på en av mina favoritböcker (original "Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg) och det samt den långa väntan och släppta klipp på nätet har ju skapat en hel del förväntningar, men jag försökte ändå trampa ner dem när jag satte igång filmen. Att filmatisera böcker brukar ju sällan gå bra. Och hur var den då?

Mannen som älskade Yngve är en helt underbar film! I boken finns det mycket tankar och känslor som är svårt att skildra på samma sätt på film, dessutom finns det mycket i realationer och händelser som vi inte får se, men filmen klarar sig bra på egen hand. Och det är mycket de får med. Fantastisk skådespelarinsats av Rolf Kristian Larsen som spelar Jarle och Arthur Bering som göre en klockren Helge! Jag är glad och imponerad. Satt och oroade mig lite för hur man skulle göra med slutet i filmen eftersom det är väldigt starkt i boken och jag grinade mig sönder och samman när jag läste det... och man hade ändrat lite för att anpassa det men själva stommen fanns ju kvar och visst satt jag där och grinade mig sönder och samman igen (förekommer dock en sak som är bättre i filmen än i boken). Åh, jag är så glad att filmen är min och nu funderar jag skarpt på att läsa om boken igen för tredje gången.

Citatet jag inte minns från boken:
"Vi kan väl drick öl istället, vi behöver väl inte bli narkomaner på lördag"
Jarle och Helge letar efter en langare som de inte hittar, efter lång tid ger Jarle upp.


Efter filmen gick jag ändå och handlade. Det luktade kyla ute och mörkret började lägga sig. Jag behöver skaffa en reflex.

Inga kommentarer: