lördag 2 augusti 2008

En kväll hos Putte i Parken...

Igår var jag i Karlskoga på “PIP” (Putte i Parken). Det var en tredagarsfestival men av rent praktiska skäl var jag bara där igår. Trots det fick jag se fyra av de akter jag ville se denna sommar Markus Krunegård, Timo Räisänen, Sirqus Alfon och Håkan Hellström. Dessutom lite annat som ex. Sugerplum Fairy.

Markus Krunegård var bättre igår än när jag såg honom förre sommaren med Laakso. De var dock lite stressade eftersom de direkt efter spelningen skulle till Norrköping och spela innan kent. Dags att lyssna mer på hans skiva än vad jag gjort hittills.

18.00 stora scenen (P3) och dags för min första Timo Räisänen konsert. Det är pinsamt att det inte blivit av tidigare men nu var jag där! Och fasen vad bra han och hans band är! Värt att se många fler gånger. Hade varit ännu bättre om det varit lite senare på kvällen och publiken hade varit ännu mer på men Timo gjorde sitt. Han och Hans (Olson) sålde dessutom “Timoprylar” efteråt. Äntligen fick jag mig en Timo t-shirt och prata lite med honom. Sådana artister tycker jag om. Insåg också att Hans har bland de vackraste ögonen jag någonsin skådat.

När Hardcore Superstars äntligen slutade spela runt nio på kvällen satte Sirqus Alfon igång sin lilla show på minsta scenen. De är helt otroliga! En del kände man ju igen sedan förra året men allt hade fått en ny förpackning. Har man inte sett dem så måste man göra det.

Direkt när Sirqus Alfon var klara kilade jag ner till stora scenen för att få en hygglig plats till nästa höjdpunkt… Håkan Hellström. Det var ett tag sedan, tre år om jag inte tänker helt fel. Då var det lite svårt, igår var det lätt. Jag var tillbaka i den “kärlek” till Håkan och hans låtar som jag hade runt 2001. Det var en strålande konsert de bjöd på, inte minst för att setlisten innehöll de flesta av mina stora favoriterBrännö Serenad, För en lång lång tid, Ramlar, Det är så jag säger det, Kärlek är ett brev skickat tusen gånger, Hurrican Gilbert, Nu kan du få mig så lätt, Kom igen Lena, och självklart Känn ingen sorg för mig Göteborg. Brännö Serenad gav den första tåren och knottret på armarna. Annars var det mest extremt varmt och när jag efteråt såg The Soundtrack of our lives insåg jag att jag under Håkans konsert typ klappat sönder händerna (är fortfarande stel). Håkan är fantastisk och det är så skönt med riktigt bra musiker så som Håkan har och många andra av mina favoriter. Den 18 aug släpps biljetterna till Håkans konsert i Norrköping i november, tror nästa att jag ska köpa en.

Japp, där har vi de bra upplevelserna av gårdagskvällen men jag ska i vanlig ordning också presentera det som inte var lika trevligt. “Putte” skötte sig bra tycker jag, lite konstigt festivalområde bara, men också ganska mysigt. MEN valet av bajamajor och dess placering var kanske inte helt rätt, särskilt då det var idioter som besökte dem och stoppade dem fulla med flaskor och annat. Och man kan ju undra om det var samma idioter som jag såg göra diverse andra saker. Varför ska det alltid finnas några trähuvuden som beter sig som människosvin i publiken, trängs, knuffas, skriker dumheter och beter sig allmänt dåligt? De borde kastas ut tycker jag faktiskt. Och dessutom borde det vara rökförbud, åtminstone i publikhavet (kan det inte finnas rökrutor på området)… detta inte bara för att det luktar så jävla illa utanför att det är direkt livsfarligt för andra. Igår stod jag några personer bakom en tjej där en kille gick för förbi och råkade(?) sätta glöd på hennes hår. Jag bara såg hur det rök och försökte göra henne uppmärksam på det men i samma stund såg som tur var hennes kille det. Det var läskigt.

Jävligaste av allt för mig var ju förbudet mot systemkameror. Till en början gick jag och surade trots att jag visste fakta. Såg hela tiden hur bra bilder det kunde blivit även om jag “bara” stått i publiken. Men nej dessa jävla förbud! Vems förbannade påfund är det och varför!? Att skylla på artisterna är fånigt, iallafall att dra alla artister över en kant, vet redan fyra som sagt att det är helt ok. Men det handlar nog om “pengar och annan skit” som en av dem sa. Men va fan, jag kan betala för att få fotografera om det så ska vara och jag är ju ett “fan” jag säljer ju inte bilderna och tjänar pengar på dem! Nej, jag är sur och så länge ett konsert/festival har förbud mot systemkameror (om det inte gäller ALLA typer av kameror för såväl publik som press) kommer jag aldrig ge dem toppbetyg. Har en känsla att rockfoto.nu kan ha med saken att göra men jag har ändå svårt att inte uppskatta deras bilder (även om vissa fotografer inte tar bättre bilder än mig haha).

Men nu väntar två konserter till i augusti och där, jag där är det med största sannolikhet fritt fram för mig och min kamera! Och är det någon som tvivlar på att jag redan längtar?

Inga kommentarer: