onsdag 3 oktober 2007

Håll i hatten SVT...

Bild från SVT: svt.se/andraavenyn

Tänkte göra mitt utlåtande om Andra Avenyn. Jag har sett alla avsnitt hittills men bra vet jag inte om jag kan kalla det. Historierna och många av karaktärerna känns återvunna från andra serier och filmer, inget nytt, ganska trist. Bra musik har de dock lyckats få med och "Friday I'm in love" med The Cure som signaturmelodi är inte helt fel.

Men jag har faktiskt mest fortsatt att titta på serien för att få se hur Anders, Jonas, Fortesa och Maya klarar sig, och det gör de... väldigt bra dessutom. Jag kanske blev något hjärntvättat i och med castingprogrammen men jag tycker nog att de är bäst i hela serien. De passar sina karaktärer.

Så vill jag ge SVT några tips inför framtiden. Skapa inte en "evighetserie" utan gör en säsong och se hur den tas emot och fortsätt sedan. Motivationen för att se på något som bara maler på är ju inte roligt. Vad det gäller Andra Avenyn skulle den ha gjorts till en ungdomserie rakt igenom (typ Klassliv, Svarta skallar och vita nätter) och lagt mindre fokus på de vuxna karaktärerna (som ändå är stereotypa såpakaraktärer och astråkiga hela bunten). Programmet skulle dessutom sändas 19.00 eller 19.30 och inte 20.00, tre dagar i veckan, som det görs nu. Att ha det kl 20.00 är inte bar att förstöra för den serien utan även för andra som nu flyttas till 20.30 och därför tappar massor av tittare som börjar se något i andra kanaler kl 20.00.. (Hmm...ja jag har fortfarande inte kommit över att så få såg Upp till kamp).

Tillslut måste jag dock tacka SVT för några 30 min program som sänds nu Hjärnstorm, Jonas och Musses religion, och Sex med Victor är alla väldigt intressanta, bra och lite nyskapande program, där man dessutom inte behöver se alla "avsnitt".

Ha, jag borde ingå i någon slags tittarpanel. Många åsikter om TV finns i den här hjärnan ska ni veta.

Inga kommentarer: