lördag 8 januari 2011

Hej då 2010! Hej 2011! …

Det har redan hunnit gå åtta dagar av det nya året så det gamla känns långt bort. Hade tänkt sammanfatta 2010 på nyårsafton men det kom annat i vägen så jag väljer att göra det nu istället.

När jag hör ”2010” tänker jag först på det som ett år täckt av svarta moln, som om Eyjafjallajökull varit aktiv i mitt liv. Men när jag väl går lite djupare så skingras molnen och jag inser att det faktiskt varit ett väldigt bra och inte minst händelserikt år. Kanske till och med ett av de bästa i mitt 27 åriga liv.

I början av året var det riktigt vinterväder. Något ansträngande för oss som pendlade med SJ men det var svårt att inte tycka att snömassorna var mäktiga och naturen otroligt vacker. Även i slutet av året kom Kung Bore med besked, tack o lov hade jag då övergett SJ.

En av de stora sakerna under året var flytten. Bytte stad, bytte landskap, bytte boendeform. Fick det större, fick det bättre, fick sovmorgon. Flytten skedde första november så större delen av året tillbringandes ändå i min lilla lägenhet med en stekhet sommar och en vinter där jag skrapade frost från fönsterrutorna inifrån.

Även på jobbet var det förändringar. Företaget strukturerades om både i organisation och rent praktiskt. Nya maskiner, ändring i lokaler osv. Och i våras hade vi en fantastisk praktikant! En mycket klok person som jag gillar skarpt. Skönt att få en allierad i de flesta politiska frukostdebatterna också. Ja, detta var en av årets fina nya bekantskaper. Den andra hittade jag i Uppsala. ”Världens bästa” kan vi kalla honom, för det är typ det han är. Har aldrig mått så bra som jag gjorde när vi sågs och hittade på skojiga saker. Han fick mig dessutom att ta mig över många personliga murar. Underbar sommar och tidig höst. Men så kom Eyjafjallajökullmolnet in, han gick och blev kär... och så som det är med nykära blev det inte riktigt tid för annat… iallafall inte tid för mig. Saknar honom!

Det var en fantastik sommar! Och nu tänker jag inte på vädret utan på det jag tog mig för. Följde med mamma och pappa på deras husbilresa till Lofoten och där blev jag förälskad. En förälskelse som inte var tillfällig eller har gett sig… JAG ÄLSKAR LOFOTEN! Världens vackraste platser dök upp överallt. Det enda som solkade det vackra var all död fisk som hängde på tork och de där jävla båtarna med harpuner i fören. Sluta jaga val, och det gäller inte bara Norge utan ALLA inte minst skitlandet Japan! Valar ska inte dödas och ätas, valar ska vara fria och ses. På Lofoten var vi med Heike och c/o från Ocean Sounds ute i båt och spanade fågel och val, fick se tumlare och är fortfarande alldeles lycklig över det. Lofoten var, som sagt, helt underbart och jag glömmer inte natten på stranden i Ramberg. Platsen där jag, om det någon gång blir av, ska gifta mig!

Min andra sommarsemester var den numera traditionsenliga resan till festivalen ”Putte i Parken”. Det var jag, ensam i en skåpbil och i stort sett regnade det hela tiden. Men ändå var det rysligt härligt! Fantastiska konsertupplevelser och en glädje och väderacceptans hos publiken som jag sällan skådat. Jag fick äntligen återse The Hives på scen och för första gången dansa smått ihjäl mig till ett av de band som jag diggat mest under året – Maskinen. Under en av dagarna tog jag även tag i något jag länge velat. Jag gjorde en bilresa upp till Munkfors och tittade på Lars Lerins utställning på Laxholmen. Där blev jag också förälskad ska jag säga, begriper inte att man kan måla så fantastiskt!

Var på fler konserter under året. Winnerbäcks sommarturné, lilla lokala arrangemanget Pop Culture, lokal spelning med Slagsmålsklubben, Oskar Linnros och så Timo Räisänen i Nyköping. Upptäckte mycket ny musik och grät åt några avsked… framförallt över nyheten att Detektivbyrån lagt av som band.

Det blev en hel del andra evenemang också. Högst på den listan står helt klart Stockholm Ice. En helt underbar ishow med några av de bästa åkarna Sverige och världen. Framförallt fick jag återse Stephane Lambiel, denna gudagåva! Och jag har under året även köpt grejer från hans klädkollektion i Schweiz. När jag ändå är inne på konståkning kan jag ju nämna att jag under året även träffade på Adrian Schultheiss, under hans träningsläger i ”Kattne”. Schysst kille och jävligt grym på isen. En annan ”idol” som jag mötte, lite slumpartat, var Markus Krunegård som faktiskt dök upp på mitt jobb av alla ställen.

Finns väl mer att berätta om, men det här var väl det som stod ut lite extra. Har varit ganska dålig med bloggandet under 2010, antar att jag skriver en massa skit i statusraden på facebook istället, och tröttar ut mina ”vänner”.

Och jag ska väl då göra en liten snabblista….

Årets...
... film: Miss Kicki
... förändring: Flytten till Norrköping
... bästa, lästa bok: Mannen i Paradiset (av Frippe Nilsson) eller Halva liv (av Mats Strandberg).
... skiva: kan omöjligt välja ut en. Men det blev mycket Maskinen, Oskar Linnros, Antony and the Johnsons, Håkan Hellström och Robyn.
Men även band som ännu inte levererat en skiva, jag tänker främst på CITY och Den Svenska Björnstammen.
... misstag: alltför många
… aj!: När jag med systerdotterns springcykel cyklade in med knät i en dörrpost, så attans ont!
... evenemang: Stockholm Ice
... dopp: Ramberg, Lofoten. Kallt men fantastiskt!
... berg och dalbana: mitt liv.
... sporthändelse: Hela OS, det är något visst med det trots allt.
... butik: Bauhaus, inte för att den skulle vara bäst på något vis men oj vad jag varit där detta år för att köpa grejer till renoveringen.
... mest religiösa upplevelse: natten på stranden vid Ramberg, Lofoten.
... Winnerbäckupplevelse: hela spelningen på Strömsholm
... radioprogram: Musikhjälpen 2010, välgörenhet och underhållning i en fantastisk form.
... skratt: att lyssna på ljudboken ”Två nötcreme och en moviebox”
... röst: Johan Ejeborg på SVT-Sport, när han härmade andra under OS-studio uppvärmingen.

Det var 2010. Ett fint år trots vissa dippar. Och det var också ett år som bjöd på två bröllop (iofs var det ena ett kronprinsessbröllop som jag deltog i via tvn) och ingen begravning. Det känns ju fint.
Men det gick ju storheter ur tiden även 2010. Inte minst en av Sveriges bästa skådespelare någonsin – Per Oscarsson. Sorgligt.

Men hej 2011! Nu är du här och jag hoppas att du bjuder på något fint när det gäller allt från konserter och musik till jobb och kärlek. Vissa saker är redan inplanerade, Håkan konsert, Stockholm Ice och The Ark konsert… en av de sista. Dessutom ska jag återigen bli moster. Men man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte. ”Den som lever får se” som det så fint heter.

Inga kommentarer: