lördag 5 september 2009

Människans fria rätt?

Det finns vissa frågor som verkligen får igång mig rejält, sådant jag inte bara kan låta bli att uttrycka min åsikt kring om det kommer upp till diskussion. Kärnkraft och "homoadoptioner" är två exempel, ett annat är varje människas rätt att få se ut hur den vill.

Läste nyss på SN.se om en kille som inte fick vara med på skolfotot pga. hur han såg ut, de ansåg att han var "utklädd". Jag exploderar inombords. För det första anser jag att alla människor i stort sett har rätt att se ut precis hur de vill, vart som helst. Men vad det gäller fallet i tidningen så är det ju pinsamt att han inte får vara med på skolfotot. Som jag förstår det brukar han gå klädd så, vem fan har då rätt att påstå att han klätt ut sig?! På skolfotot ska man väl se ut som man gör de andra dagarna i skolan. Vad jag minns brukar väl exempelvis lärarna ha katalogen för att känna igen eleverna, så hur skulle det gå till om han hade kommit till skolfotot avsminkad i jeans och t-shirt och vattenkammat hår? Och vart gå gränsen i så fall med att "klä ut sig", antar att de flesta tjejerna på samma skolfoto sminkat sig, varför ska inte han få göra det samma? Jag blir galen på sådant. Skolan är en jävla förtryckar plats som inte låter människor utvecklas till individer utan strävar efter att göra alla till en grå massa. Och skolan speglar samhället. Om jag gick i samma klass som den killen hade jag med största sannolikhet bojkottat att vara med på fotot. Som den där gången på högstadiet när jag och min kompis tvingades lämna ett matteprov bara för att hon bar hatt och jag sjalett, och vägrade att ta dem av oss. Lärarna påstod att det var början på att "dölja sig" för andra att det var sådant som ledde till att man till sist kom med vapen till skolan. Det var nog bland den sämsta motargumentationen jag hör någonsin. Dessutom fanns det ju massor av muslimska tjejer på skolan som fick ha sina sjalar, vad var skillnaden? Åh, jag fattar inte att ett stycke tyg på någon huvud kan göra folk så upprörda!

Förstår verkligen inte vad andra har att göra med människor utseende/sätt att klä sig. Minns att det stod om en kille för några år sedan som fick sparken pga. sin frisyr! Hur ska samhället kunna bli en plats där människor är toleranta och respekterar varandra om människor inte får vara som de vill vara? Det skadar ju verkligen ingen annan om man har rött hår, eller sminkar sig med svart läppstift!

I vissa yrken kan jag dock förstå att man inte får se ut hur som helst och då menar jag främst klädseln. Det är yrken där hygieniska skäl spelar in ex. sjuksköterskor (som inte får bära smycken osv.) samt yrken där det kan behövas "uniform" för att man ska veta dess roll ex. poliser och tågvärdar. Det finns dessutom två andra saker i frågan som jag står något frågande till. Om det är ok att gå naken eller med täckt ansikte (ex. "rånarluva" eller "burka") på allmän plats, jag tycker nog inte det.

Så är det med det. Skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta. Brinner som sagt för frågan. Men jag avslutar här. Vill du diskutera, hör av dig, jag ger mig aldrig! Haha.

Inga kommentarer: