torsdag 5 februari 2009

Mammoth...

Kom precis hem från biografen. Har varit och sett Lukas Moodyssons senaste film, Mammoth. Känner mig helt överladdad med känslor, han är bra på det Lukas, att väcka känslor och tankar i en. Väldigt bra film, med vissa detaljer som är helt briljanta i det att de borrar sig in i hjärtat och hjärnan på mig. Det berättas så mycket under allt det andra, eller över, för det är det som är det bra. Sen kanske inte Lukas har en tanke med precis allt som jag tolkar men så är det väl ofta i film, musik osv. Är dock ganska säker på att det fanns en tanke med en av mina favoritscener.. när Leo (Gael Garcìa Bernal) står på hotellrummet i Bangkok och ser ut över staden och all smog och samtidigt testar en behållare med syre, det är både briljant, snyggt, sjukt och tragiskt.

Jag råder er till att gå iväg att se filmen, få lite nya perspektiv på livet och världen.

Om jag ska bli ytlig kan jag berätta att Gael Garcìa Bernal är ganska snygg. Och jag kan inte låta bli att tycka att han i filmen, till utseendet, är väldigt lik Hampus Björck (ni vet han som bla. spelade "Micke" i Skilda Världar). Jämför själva: Gael Garcìa Bernal, Hampus Björck .

Sen kändes det på något vis också speciellt att se Michelle Williams göra den här rollen som Ellen. Både för att jag älskar Dawsons Creek och Brokeback Mounatin (som hon varit med i) men jag tänker även på att det var när hon spelade in Mammoth som Heath Ledger dog. Känns konstigt på något vis.

Ska försöka samla ihop alla känslor och tankar nu. God natt.

Inga kommentarer: