fredag 11 juli 2008

Heal the world...

"Linnea höll för hårt på sin moral, varje dag ett samvetskval,
du blir så ensam när du drömmer grandiost, du blir så hånad, bränd och blåst"
(ur "Dom sista drömmarna" av L. Winnerbäck)
Blir så ledsen när jag känner maktlösheten. Såg serien om orangutangerna i Borneo som började på TV4 idag. Det påminde mig åter om palmoljeplantagen och att jag och alla andra medverkar till dess utbredning som i sin tur bidrar med skövlad regnskog och en förskräcklig rubbad ekologisk balans på vår jord... och så dessa stackars orangutanger.

Jag är medveten om detta problem och en jävla massa andra saker som sker men inte borde ske på vår kära planet men ibland måste jag låta bli att tänka på det för att inte bli galen. När jag handlar försöker jag alltid ha det i åtanke men det är så otroligt svårt! Palmolja /vegetabiliskt fett finns ju typ i ALLT och animaliskt har ju sina nackdelar och det äter jag ju som vegetarian inte alls. Och trots att jag är en mer "medveten konsument" än många andra så känner jag maktlösheten. Jag vill inte vara med om det här men ändå är jag det, vart sätter man stopp?

Kolla här för att se hur bra koll du har!

Och glöm inte att ge ett stöd till exempelvis....
WWF

Greenpeace
orangutanger.se

Inga kommentarer: