lördag 5 januari 2008

Arn...

Bild från www.arnmovie.com
Precis hemkommen från biografen. Var och såg Arn - tempelriddaren, kändes lite som om det var ett måste (SF har väl lyckas att hjärntvätta mig) men det är heller inget jag ångrar. Det var inte den bästa filmen jag sett men också långt ifrån den sämsta. Har inte läst böckerna och kommer nog inte att göra, jag har nämligen inte mycket till överst för en viss herre vid namn Jan Guillou, men med filmerna har han ju inte haft så mycket att göra med (även om han tyvärr säkert tjänar en slant på dem). Men åter till filmen då. Den är 2,20 h lång och det trodde jag innan kunde bli lite jobbigt... men absolut inte, blev aldrig långtråkig. Roligt med alla mer eller mindre kända svenska skådespelare också som dök upp här och där. Blir nog till att se nästa Arn film också och det bör nog ske på bio, för i en liten TV med 10 reklampauser (som det är på TV4) tappar den nog en del av sin styrka, det som var allra bäst. Det bästa var nämligen allt det snygga, eller kanske ska man kalla det vackert. Landskapen, dessa fantastiska ritter på väldigt fina hästar (jag blev hästfrälst av att se den här filmen), ljuset slaget i sandstormen på slutet och så en och annan skådespelare... Joakim Nätterqvist (Arn) är ju inte direkt ful och Fanny Risberg (Cecilia Blanka) är lika vacker vare sig hon är nunna eller drottning. Sämst i filmen var berättarrösten, som tack o lov inte var med speciellt länge. Jag ogillar verkligen filmer med berättaröster, så länge det inte är en karaktär som berättar då går det bra.

Bio är trevligt, får hoppas att jag kommer iväg och ser Control.

Inga kommentarer: