onsdag 14 november 2007

Ingen får finnas jämt, vi föds och vi dör...

Idag är det 100 år sedan världens bästa Astrid föddes. Jag kan inte tänka mig hur mitt liv och den här världen skulle se ut om Astrid inte funnits och skrivit sina böcker, manus, låtar och debattinlägg. Hon är min stora hjälte, hon hade en syn på barn och djur som är beundransvärd. Hon hade det som tyvärr många andra saknar.

När jag var yngre var hon bara författaren bakom en massa underbara böcker och filmer men med åren har jag sett så mycket mer hos henne som författare och människa. Det finns så många bra saker som hon sagt och gjort. Den senaste boken jag läste rörande Astrid Lindgrens verk var "Från Snickeboa till Villa Villekulla", verkligen värd att köpa och läsa. Jag funderar faktiskt på att göra en semester efter den, besöka olika inspelningplatser, det vore riktigt roligt.
Astrid Lindgren var och är bäst! så är det bara! Länge leve Astrid Lindgrens verk och minne. Jag glömmer henne i alla fall inte och hur gammalt jag än blir kommer jag nog ta fram mina böcker och läsa lite eller varför inte filmerna eller skivorna. Bland det lugnaste och tryggaste jag vet är att höra när hon själv läser sina historier:

Tänkte avsluta dagentill ära med en dikt som jag skrev som en liten hyllning till Astrid Lindgren och alla de andra som skapat saker för barn, (ja egentligen hela barndomen i sig själv)....som jag skrev i oktober 2002.
"Bolibompa Bolibombompa…
det är sprak och fest och färg i vårt Fraggelberg!
Och Imse Vimse spindel klättrar upp för trå'n
För här kommer Pippi Långstrump tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa.
och Karlsson, Karlsson, världens bästa Karlsson

En katt och en gubbe, en björn och en gris,
två ridande prinsar sedan jag och Louise.

En Alfons, en Ludde och sju småväxta män,
en Snigel, en Hugo, och så Nallen min vän.

Vi ska fi-filura, hylla tomten, leta spunk,
kasta kuddar på varandra, vara glada, sjunga punk!

Vi ska hoppa hopprep, bygga koja, leka land och rike,
springa över gatan, dyrka regnet, och bada i ett dike!

Det är jag, Louise och ett litet troll
alla de andra och Grodan Boll.

Vi vandrar tillsammans hand i hand
Vi går utan mål genom barndomens land

Det finns inga soldater mer det finns inga gevär
Och krakel spektakel kusin vitamin, hängde och slängde i en gardin.
Det här är karusellen som ska gå till kvällen.
Så Lilla Lilla krumelur jag vill aldrig bliva stur.

Killevippen!"

Inga kommentarer: