måndag 15 oktober 2007

Jag reser aldrig utan min egen dagbok. Man måste alltid ha något intressant att läsa när man åker tåg...

Rubriken är ett Oscar Wilde citat. "Varför läser jag inte Oscar Wilde?" Det är tanken som slog mig idag när jag besökte biblioteket. De hade en liten utställning eller vad man ska kalla det med citat bilder. Och vissa saker var så bra att jag var tvungen att skriva ner det. Min stora favorit är...

"Det finns ingen synd, förutom dumheten"

så jävla klockrent! Liksom "Mode är vad jag själv bär, vad andra har på sig är omodernt". Och ord som slog mig lite extra idag var "Att älska sig själv är början på en livslång romans" och "Jag söker aldrig lycka. Vem vill vara lycklig? Jag söker njutning”. Ja, Wilde ska jag läsa någon gång, men just nu har jag inte tid att läsa något alls.

…eller igår kväll läste jag mig själv, såg en månad tillbaka i min dagbok. Tänkte att det var en bra idé men det var det inte. Det blev en sen kväll. Blev bara påmind om allt och insåg att känslorna verkligen inte har försvunnit, att jag har haft rätt de senaste dagarna. Att jag egentligen känner mig själv väldigt väl. Bättre blev det inte, några lösningar dök inte upp i min hjärna. Kanske behöver Wilde redan nu, trots allt...

”Det finns två tragedier i livet: Antingen får du
vad du önskar dig eller också får du det inte!"

Inga kommentarer: