måndag 15 december 2008

Musikhjälpen, 72955...

För er som missat det pågår just nu Musikhjälpen i P3 (även i SVT play och ibland på SVT2). Tre programledare sänder nonstop i sex dygn från en glasbur på ett torg i Malmö och syftet är att samla in pengar till människor på flykt. Det är ett både bra och roligt initiativ.

Jag är kanske konstig men jag har alltid tyckt att det är roligt att se folk sända radio (ja, självklart inte de kommersiella kanalerna, de har jag ju allergi mot), kanske för att jag själv skulle vilja göra det. Tycker även det är kul att följa människor/händelser sådär under en visst tid (glömmer aldrig "tvprogrammet Wimans 24h"). Därför är det väldigt roligt nu att kunna se hela det här spektaklet dygnet runt. Somnade till det, vaknade till det och har haft det på hela dagen på jobbet, där jag visserligen mer lyssnat än tittat av naturliga skäl.

Och jag måste säga att Musikhjälpen även har hjälpt mig med att göra måndagen mycket bättre. Att stiga upp kändes inte alls så jobbigt och hela dagen har jag mest suttit och småskrattat för att programledarna är så sköna, dessutom en helt ok blandning av musik och trevliga gäster. Det är Henrik Torehammar som dominerat sändningarna under dagen och han är bäst! Inte bara hans underbara dialekt utan i stort sett allt han säger och de där fina danserna under låtarna.

Som sagt görs allt för välgörenhet och det är bra, det är också bra att de inte håller på som alla andra insamlingar och sänder ut en massa reportage om död, svält osv. varför pengar behövs vet man ju liksom redan om.

I alla fall jag blir mer givmild av glädje och kärlek. Och att man får betala för att önska sina favoritlåtar är ju ett väldigt bra initiativ Gå in på Musikhjälpen och spana in vad som gäller för att önska och skänka och allt det där. Jag ska själv skicka en önskning alldeles strax.

Du borde också leta upp den låt (ev kommer den i SVT2 kl 19.00) som Lasse Lindh skrev åt en lyssnare idag. Killen fick alltså en specialskriven låt av Lasse Lindh och en av Dilba. Han fick själv välja vad det skulle handla om, vara till osv. Det blev en (eller egentligen två) jättefin låt(ar) till killens pojkvän. Jag måste leta upp den igen för den var så fin, Lasse är en lite mästare! Förövrigt skulle jag också vilja ha en specialskriven låt, kan de inte göra fler sånna insatser.

Inga kommentarer: